بخشی از حرفهای هازل حنیف در برنامه صبح عید غدیر گروه اندیشه

 (خانومی کانادایی که به دین اسلام گراییده اند)

 

 ((.....کسی که من را درباره دین اسلام راهنمایی کرد شیعه بود و با راهنمایی های ایشان فهمیدم که شیعیان و حضرت علی عاشق حق و عدالت بودند و حضرت علی همان شخصی است که خدا و پیامبر به عنوان رهبر انتخاب کردند و دیگر اینکه شیعیان حرف زور را قبول نمیکنند و به همین دلیل برایم راحت بود که دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کنم. ))

 

 

پاره ای از توضیحات دکتر قنبری(استاد الهیات و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد) در برنامه مثلث راجع به ولی و ولایت:

 

 

(( ....کلمه ولایت از ریشه ولی به دو معنا امده است: 1-دوستی  2- اداره یک امر. در اصطلاح ولایت به معنای دوستی همانست که علمای عرفان از ان به ارتباط بین دو انسان یا انسان و خدا یاد میکنند و در معنای دوم به کسی میگویند که سرپرستی کسی یا گروهی را به عهده داشته باشد.

اما ولایت در اسلام نشات گرفته از خداوند است و هم به معنای ولایت ظاهری به مطرح میشود و هم باطنی.ظاهری ان ولایتی است که کسی سرپرستی گروهی را بر عهده داشته باشد و باطنی ان است که کسی در قلب و دل انسانها ولی باشد هر چند در ظارهر ولایت را بر عهده نداشته باشد.

در قران واژه ولایت به کرات به کار برده شده است.هم به معنای عرفی کلمه در قران به کار رفته؛مثلا جایی که میگوید مومنان دوست یکدیگرند یا اهل کتاب دوستان یکدیگرند و هم صراحتا در بعضی ایات اشاره شده است که مومنان نباید با کافران دوستی گزینند و در قران دو معنای دیگر هم به کار برده شده است:سرپرستی اجتماعی و معنای عرفانی.در قران شرط دستیابی به ولایت ظاهری ولایت باطنی گفته شده است.

در برخی ایات اشاره شده که گروهی از تازه ایمان اورندگان به پیامبر مراجعه میکردند و برای پذیرفتن ولایت رسول و خدا بر سر او منت میگذاشتند و در اینجا ایه نازل شد که ای پیامبر  به مردم بگو خدا بر سر شما منت گذاشت و وارد ایمانتان گردانید.

و در جایی دیگر آمده است"به خودتان مغرور نشوید و برسر خدا منت نگذارید بلکه اگر خدا اراده کند یک قوم خواهد اورد که دو ویژگی دارد،خدا انها را دوست دارد و انها خدا را دوست دارند و خدا ولی خودش را از میان انان برخواهد گزید" و این همان ولایت باطنی است....))